Heeft u vragen? Bel dan vrijblijvend met 06 25527273 of gebruik het contactformulier.

Referenties

NXTchapter heeft al veel particulieren bijgestaan in het vinden van een passende oplossing voor verschillende kwesties onder meer en minder complexe omstandigheden. NXTchapter is bekend met diverse branches en organisaties en kan in uiteenlopende situaties, samen met u, voor, of achter de schermen, uw belangen behartigen.

Wilt u na het lezen van de referenties kennismaken en meer weten wat NXTchapter voor u kan betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op.

Klik op één van de volgende links om de referentie te lezen. Klik nogmaals op de link om de referentie weer te sluiten en een andere te openen.

Werkgever houdt zich niet aan re-integratie verplichtingen
Ik ben erg blij dat ik met Jorien in contact ben gekomen. Mijn situatie was als volgt:
Ik zat al enige maanden thuis met een burnout en was inmiddels, na een half jaar, zonder de juiste hulp en met een werkgever die me behoorlijk heeft laten bungelen, flink heeft tegengewerkt bij het vinden van de juiste hulp en door steeds meer druk op mij uit te oefenen, ten einde raad. Ik ging me door deze situatie steeds slechter voelen en tussen mij en mijn leidinggevende dreigde het te escaleren.
Ik heb toen met Jorien contact opgenomen en zij is na een fijn intake gesprek met mij en mijn partner uiteindelijk naar alle gesprekken tussen mij en mijn leidinggevende of de bedrijfsarts mee geweest om me bij te staan. Ik kon in die periode alleen nog maar janken en was absoluut niet opgewassen om gesprekken met deze personen te voeren, laat staan me te verdedigen tegen de leugens die er op tafel werden gegooid en de druk die er op me werd uitgeoefend.
Uiteindelijk heeft Jorien er voor gezorgd dat er normaal contact kwam tussen mij en werkgever, maar bovenal dat er door de bemiddeling van Jorien actie is ondernomen door mijn werkgever, en dit keer de juiste actie in de juiste volgorde, en dat het niet verder geëscaleerd is. Want dan had ik absoluut al heel snel aan het kortste eind getrokken.
Samen met Jorien heb ik er ook voor gezorgd dat ik uiteindelijk met een andere contact persoon wel contact met mijn werkgever ben blijven houden. Dat ik zonder extreme stress, meer dan een week van te voren, naar een gesprek met de werkgever toe kon. En dat ik uiteindelijk in mijn geval na twee jaar het bedrijf met een vaststellingsovereenkomst heb kunnen verlaten. Als Jorien niet had bemiddeld had ik in die beginperiode zelf ontslag genomen, om van de ellende die ik er absoluut niet bij kon hebben af te zijn, en zonder enig inkomen of tijd voor herstel thuis gezeten.

Oh ja, en niet heel onbelangrijk, ik heb door Jorien gedaan wat ik al twintig jaar wilde: Ik ben twee super leuke en lieve katten rijker!

Ziekte met tussenpozen

Eind 2011 werd ik ernstig ziek. Ik moest een aantal operaties ondergaan en mijn ziekteverzuim duurde daardoor langer dan een jaar. Mijn werkgever is van origine geen Nederlander en had zo zijn eigen invulling van hoe de regels omtrent uitbetaling bij ziekte en de herintreding toegepast dienden te worden.

Daar was ik het niet mee eens, maar ook ik was niet goed op de hoogte van de wet Poortwachter en kon dus niet goed onderhandelen met mijn werkgever. Op de website van het UWV werden niet al mijn vragen beantwoord en als ik een medewerker van het UWV sprak dan kreeg ik lang niet altijd een helder antwoord. Het kwam ook voor dat ik de volgende dag weer naar het UWV belde en een andere medewerker kreeg te spreken die weer een heel ander antwoord gaf.

Via een kennis werd ik getipt om bij Jorien support te vragen.

En dat beviel erg goed. Er verandert nogal eens wat in de regelgeving omtrent ziekteverzuim en Jorien is altijd goed op de hoogte van de huidige stand van zaken. Zelfs beter dan de medewerkers bij de UWV, die dus meerdere malen met verschillende verhalen kwamen.
Het gaat in dit soort gevallen vaak om de persoonlijke details en hoe dit in de wet wordt toegepast. Zo kwam ik er achter dat de tijd die ik had gewerkt tussen twee operaties, lang genoeg was om een nieuwe ziekteverzuim periode in te laten gaan.

Jorien wist me duidelijk en simpel uit te leggen wat mijn rechten en plichten waren en hoe dit aan te pakken bij mijn werkgever. Ze heeft me geholpen om de documentatie op orde te krijgen en een aantal zaken te checken. Daardoor wist ik waar ik aan toe was en dat gaf rust. De ernst van de ziekte gaf namelijk al genoeg stress.

Het fijne van Jorien is dat ze aandacht voor je heeft en uitgebreid de tijd neemt om een en ander uit te leggen. En nog steeds kan ik bij haar terecht als ik een vraag heb.

Dank je wel Jorien.

Overspannen, en dan…

En dan …

Jaren werkte ik voor hetzelfde bedrijf.
Jaren met veel tevreden klanten.
Jaren zonder klachten van het management
Jaren mezelf met hart en ziel ingezet.
Jaren werken op dagen dat de meeste mensen vrij zijn.
Jaren met ontzettend veel trots en plezier.

En dan…

Dan opeens wordt het allemaal teveel. Werk blijft liggen, stapelt zich op.
Er is demotivatie, je wordt niet gehoord. Enthousiasme verandert in tegenzin.
Plezier maakt plaats voor angst, waar loop je vandaag weer tegenaan?
En je bent moe. Wat eerst energie gaf, kost nu zoveel moeite.
En dan breek je. Je ziet het niet meer zitten…

Waar moet ik beginnen om die achterstand weg te werken? Kan ik dat eigenlijk wel?
Zit ik eigenlijk wel op de juiste plaats? Waarom zijn de mensen om je heen toch altijd aan het klagen over van alles? Waarom kan ik het niet meer oplossen?

En als je die gedachten eindelijk uit, blijk je voor het bedrijf opeens niet meer belangrijk.
Woorden die je in vertwijfeling hebt geuit, worden opeens wel gehoord. En tegen je gebruikt.
Je positie staat ter discussie. In gesprekken met heel veel emotie word je een kant op gestuurd.
Je ziet het niet meer zitten. Misschien is een stapje terug beter. Misschien een andere afdeling?
De twijfel is enorm en het zelfbeeld is gekelderd tot het laagste punt.
En je wordt steeds vermoeider, maar kan niet meer slapen. Je huilt en de tranen schijnen nooit meer te stoppen met stromen. Het bedrijf ziet hoe je er aan toe bent, beaamt dat ook, maar stuurt er toch op aan dat je een beslissing neemt. Want hoe sneller je de draad weer oppakt, hoe sneller je herstelt…zeggen ze.

Gelukkig heeft een psycholoog me wakker geschud. Het bedrijf zou je niet zo mogen behandelen want je bent ziek. Zorg dat je juridische hulp krijgt, weet wat je rechten zijn want uitspraken gedaan in een overspannen en depressieve gemoedstoestand geven niet weer wat je echt wilt.

En dan..

Dan is daar Jorien. Jorien helpt je je zaken weer te ordenen. Jorien kan je vertellen hoe je je weer zakelijk op kan, en op moet stellen. Helpt je gesprekken voor te bereiden. Zodat je weet hoe je jezelf kan beschermen, zelfverzekerder het gesprek met de werkgever aan kan gaan..
En het heeft geholpen! Door Jorien heb ik de boel weer een beetje op rij. Ik weet gewoon wat ze me wel en niet kunnen maken. Dat gaf mij een veel sterkere uitstraling. Doordat ik me daar zekerder over voelde, kon ik voor me zelf ook beslissen wat ik echt wilde. En dat ook uitdragen aan mijn werkgever.
Mijn werk is me veel waard, teveel om het weg te laten glippen omdat ik me tijdelijk niet zo happy voel. Het bedrijf heeft de verandering in mij direct door. Er word mij alle tijd geboden uit te rusten. Ik word geholpen met de terugkeer op de werkvloer. Het wordt geaccepteerd als ik meer tijd nodig heb en dat ook durf uit te spreken.

Ondertussen zijn we een ruim half jaar verder en ik ben weer volledig aan het werk. In mijn eigen positie, maar wel met een extra persoon in een nieuwe functie om mij te ondersteunen. Ik heb, behalve een klein beetje verantwoordelijkheid, verder niets in hoeven leveren. Hoewel ik mentaal nog niet helemaal de oude ben, kan ik weer tevreden zijn met mijn werk, met mijn leven.

Jorien, bedankt!

2 jaar ziek en loonsanctie voor mijn werkgever

Wanneer je twee jaar in de ziektewet zit voel je je op den duur een speelbal tussen instanties en zie je door de bomen het bos niet meer. Alle partijen hebben een adviseur, advocaat of andere deskundige die hen bijstaat. Zij spreken een taal, jargon, die je niet verstaat. Daar sta je dan in je eentje. Er wordt vooral over je gepraat, je bent een zaak, een nummer. Niemand praat mét je.

Jorien was de eerste die naar mij luisterde en mijn kant van het verhaal aanhoorde. Het zijn heftige dingen waar je mee te maken krijgt, Jorien neemt de tijd voor je en schept overzicht en dat luchtte mij enorm op. Ze heeft al het papierwerk doorgenomen. Samen hebben we gekeken naar de mogelijkheden en scenario’s besproken over hoe we dingen konden aanpakken en wat hiervan de gevolgen zijn. Hierdoor krijg je er weer vertrouwen in en kom je tot rust. Jorien heeft zaken voor mij verwoord op papier, ook is zij met mij mee geweest naar de hoorzitting tussen het UWV en mijn werkgever. Zij heeft mij bijgestaan en het woord overgenomen wanneer nodig, met positief resultaat! De loonsanctie werd gehandhaafd, dit betekende een loondoorbetalingsverplichting van nog eens een jaar.

Conflict over hersteldmelding

Mijn vrouw stond, na een vervelende ziekteperiode van anderhalf jaar, op het punt om per 1 augustus weer 100% te gaan werken zoals ook was afgesproken in het re-integratieplan met de ARBO dienst.

Toen kreeg zij te horen dat er een nieuwe operatie noodzakelijk was. Zij heeft dit doorgegeven aan de werkgever en duidelijk aangegeven dat zij vanaf 1 augustus tot datum operatie (half september) volledig arbeidsgeschikt was en dus niets haar hersteldmelding in de weg stond. Tot onze verbazing weigerde de werkgever tot betermelding over te gaan en ook de ARBO dienst zei hier achter te staan. Nadat ik eerst navraag had gedaan bij een P&O collega van mijn werk werd ik geattendeerd op Jorien die hier mogelijk meer van wist.

Ik heb vervolgens contact met haar opgenomen en de situatie uitgelegd. De werkgever van mijn vrouw had ook een gespreksverslag gemaakt met het verzoek dit te tekenen. Jorien was bekend met het fenomeen van niet 100% beter melden om zodoende als werkgever niet het risico te lopen langer dan 2 jaar aan een zieke werknemer vast te zitten. Zij heeft voor ons een voorstel geschreven hoe te reageren op het schrijven van de werkgever waarbij zij aangaf dat naast de inhoud ook de toon een belangrijke factor is in dit soort zaken. Daarnaast is zij ook direct haar netwerk gaan bellen (Arbo-arts en arbeidsrechtadvocaat) om nadere info in te winnen over welke opties er zijn voor mijn vrouw. Gewapend met deze kennis zijn wij in discussie gegaan met ARBO en werkgever en uiteindelijk heeft dit het door ons gewenste resultaat gegeven. De werkgever is overstag gegaan en heeft alsnog besloten tot betermelding per 1 augustus en ziek melden half september, de dag voor de operatie.

Wij danken Jorien voor haar deskundigheid en slagvaardigheid in deze.

Ontslag wegens een reorganisatie

Ik heb de hulp van Jorien ingeroepen omdat ik werd ontslagen vanwege een reorganisatie. Jorien heeft mij bijgestaan in de gesprekken met mijn werkgever. Jorien schakelt zeer snel en verdiept zich in de situatie, leest zich goed in en formuleert alles kort en krachtig. Uiteindelijk heb ik op een prettige manier en onder goede voorwaarden afscheid kunnen nemen van een bedrijf waar ik diverse jaren met veel plezier heb gewerkt.

Ontslag tijdens de proeftijd?

Bij een arbeidsconflict heeft de manager alle steun van p&o en arbeidsjuristen. Als medewerker kijk je in die sores tegen een enorm blok aan tegenstand aan. De intentie ‘om er samen uit te komen’ voelde voor mij als beginnen aan een wedstrijd, met al drie doelpunten tegen. Natuurlijk, ik kon direct naar een advocaat stappen omdat ze een fout hadden gemaakt. Maar dan verkleinde ik de kans om er in dialoog ‘samen uit te komen’. Hoe kwam ik hier nou goed uit, ik ben hier niet in thuis!

Via mijn netwerk werd mij Jorien aangeraden. En terecht! Na een stevige intake ging zij mee op gesprek. Als doorgewinterde p&o’er blijft zij heel kundig op het proces sturen, telkens heel beleefd op zoek naar de angel, of het addertje… Het is een verademing om haar als versterking naast en voor je te hebben, ook bij de verdere briefwisselingen en onderhandelingen. Jorien is zeer secuur, scherp en pro-actief; ik bleef aan de bal, maar zij hielp mij overzicht behouden. En dat is heel vertrouwenwekkend. Samen hebben we goed gescoord, en dat zonder verdere (scheids)rechter! In de gewonnen tijd hield ik veel energie over om me op een andere toekomst te richten, en dat had ik nodig!

Jorien, grote dank. Ik hoop dat ik je niet meer nodig heb, maar mocht het zo zijn: ik weet je te vinden! 5 sterren.

Onverwacht ontslagen

Jorien heeft mij geholpen met het goed vormgeven van mijn beëindigingsovereenkomst, als gevolg van mijn ontslag. Zij heeft mij op een persoonlijke, prettige maar ook zeer deskundige manier geholpen in deze tijd van onrust. Ze heeft goed naar mijn wensen geluisterd en heeft helder de mogelijkheden voor mij op een rijtje gezet. Hiernaast heeft zij op een zeer professionele manier het onderhandelingswerk voor mij uit handen genomen. Dit was voor mij erg prettig omdat ik op deze manier via haar kon aangeven wat ik wilde zonder daar emoties een rol in te laten spelen. Al met al heeft Jorien mij met haar kennis en ervaring uitstekend geholpen op de momenten dat ik het zelf even niet wist.

Werkgever failliet of niet?

Jorien heeft mij bijgestaan in het komen tot een vaststellingsovereenkomst met mijn werkgever. Na een uitvoerige intake heeft zij mij al mijn mogelijkheden, rechten en plichten uitgelegd en mij geholpen om de gesprekken met mijn werkgever voor te bereiden. Ook heeft zij de vaststellingsovereenkomst op juistheid en volledigheid gecontroleerd.

Gedurende het gehele traject heb ik Jorien ervaren als zeer kundig en communicatief. Ik ben zeer onder de indruk van haar kennis, haar betrokkenheid en haar zorgvuldige manier van werken. Ik beveel haar dan ook van harte aan!

Ongewild een andere functie

Jorien heeft, in een periode waarin ik in conflict dreigde te geraken met mijn werkgever over een verschil van inzicht, een buitengewoon constructieve rol gespeeld.

Ze heeft in de eerste plaats goed geluisterd en vervolgens een heldere analyse gemaakt van de mogelijke opties en de eventuele consequenties. Ze heeft mij gedurende dit proces niet alleen op juridisch vlak bijgestaan maar ook als coach. Haar optimisme en positieve benadering, die overigens niet gespeend is van realisme, hebben enorm bijgedragen aan het uiteindelijk goede resultaat.

Haar inzet, netwerk en kundigheid hebben gezorgd dat we door een mijnenveld zijn gekomen; met als eindresultaat een zeer positieve uitkomst. Kortom Jorien is tegelijk een coach, onderhandelaar en juridisch adviseur; en bovenal een bijzonder prettig mens om mee samen te werken.

Coaching, niet meer lekker op “mijn” plek

Hoe geef je vorm aan je ambities, historie en de huidige situatie in relatie tot je persoonlijkheid en waar wordt dit allemaal door gevoed? En welke keuzes maak je dan met welk gevolg?

Betreffende klant schreef de volgende referentie:
Ik heb Jorien leren kennen in de periode (juni 2013) dat ik vanwege een burn-out 100% was uitgevallen. Na een jaar van vallen en opstaan stond onze afspraak gepland. Dit gesprek had tot doel om te bespreken wat voor mij een goede manier zou zijn qua opbouw. Al na enkele vragen kwam Jorien tot de kern van mijn probleem. Ondanks dat ik niet wegens bedrijfsgebonden klachten uit was gevallen, werd ik niet gelukkig van mijn werk. Het gesprek gaf mij nieuwe gezichtspunten, mogelijkheden en gaf duidelijkheid in mijn situatie.

Na een periode van bezinking heb ik besloten om toch in mijn eigen functie bij mijn werkgever op te gaan bouwen. Niet omdat het moest, maar omdat het in mijn ogen de beste optie was. Wel merkte ik tijdens deze opbouw dat ik tegen bepaalde zaken aan bleef lopen. Ik heb Jorien benaderd (november 2013) met het verzoek of zij mij wilde coachen. Op haar site zag ik dat dit niet haar corebusiness is. Dat was voor mij niet belangrijk. Ik wilde iemand die duidelijk is, tussen de regels door kan lezen en snel tot de kern kan komen; een pragmatische aanpak. Inmiddels is mijn coaching traject afgelopen en heb ik er meer uitgehaald dan van te voren verwacht. Ik kwam met een zakelijke hulpvraag. Naast deze beantwoording is ze tot de kern doorgedrongen. Ik weet nu veel over mezelf, waarom ik op een bepaalde manier handel en hoe ik hier mee om kan gaan.

Ziek en werkgever geeft niet thuis

Jarenlang zet je je met hart en ziel in, je hebt hart voor de cliënten en helpt het team waar nodig. Een rottig conflict op de werkvloer valt min of meer samen met een ongeluk.
Wanneer je ziek thuis komt te zitten geeft de organisatie geen thuis. Er wordt niet gebeld hoe het met je gaat en de adviezen van de bedrijfsarts worden in de wind geslagen. Sterker nog, er wordt aangestuurd op een ontslag, immers, de situatie om terug te keren in het team is toch niet zo vruchtbaar als het lijkt.
Met revalidatie herstel je langzaam maar gestaag. Het tweede ziektejaar nadert en je wilt nu toch echt weer aan de slag. Terugkeer in de eigen functie is geen optie en vooruitzicht op een andere baan is er niet. Het voelt alsof je met de rug tegen de muur staat.
Hoe wijs je op subtiele, maar duidelijke wijze de werkgever op haar verantwoordelijkheid, zonder dat er een (nog groter) conflict ontstaat?

Samen voerden we diverse gesprekken en mailwisselingen met de werkgever. Stapje voor stapje vooruit.
Het was een cadeautje om in het laatste gesprek bij de werkgever te horen van P&O en management dat deze “case” voor hun een leerschool is geweest. Ze konden niet om de positieve inspanningen van deze medewerkster heen en boden haar een passende functie aan waarmee rekening gehouden is met haar lichamelijke beperkingen. Hoe mooi kan de wereld omdraaien?
Je kunt gelijk hebben, maar de weg om je gelijk te halen is alles bepalend voor de sfeer en het resultaat. Een prachtige uitkomst voor beiden en een bijkomstigheid voor de medewerkster: excuses zijn gemaakt en ze vernam dat ze een zeer gewaardeerde collega is; en dat allemaal zonder tussenkomst van advocaten, rechter of het UWV. Of misschien wel júist zonder hun tussenkomst?

Betreffende klant schreef de volgende referentie:
Jorien gevraagd om mee te kijken in de situatie waarin ik beland was. Inmiddels in mijn 2e ziekte jaar, een onderliggend conflict en een werkgever met radiostilte. Jorien heeft allereerst goed willen luisteren om de situatie goed in kaart te brengen, fijn dat ze wilde luisteren en adequaat de situatie ingeschat heeft. Vervolgens samen gespreken gevoerd met de werkgever en later een arbeidsdeskundige. Alles geheel duidelijk en in overleg , voor- en nadelen besproken. Zo nodig het gesprek overnemend en vragen stellend. Het gaf mij ondersteuning in de gespreken en rust.
Jorien is positief, doortastend, gaf mij vertrouwen en heeft kennis van de wetgeving die bij het probleem hoorde. Ze heeft oplossingen aangedragen voor beide partijen. Het resultaat mocht er zijn, de werkgever bood me een baan aan, waarmee ik vooruit kan. Allemaal tevreden.

Ontslag gebruiken als kans

Het is even schrikken (en slikken) wanneer een manager “van je af wilt”, zonder duidelijke reden. Je bent als medewerker altijd een onderdeel van een politieke context, van verschillende belangen. Toch kun je in dialoog goed voor jezelf opkomen en de situatie ombuigen naar kansen en zo je droom verwezenlijken. Hier zie je dat de relatie met de (ex)werkgever mooi in stand is gebleven en de wereld uiteindelijk aan je voeten ligt… Een NXTchapter!

Betreffende klant schreef de volgende referentie:
In een lastige situatie heb je behoefte aan iemand met kennis van zaken. Mijn manager wilde van mij af en via een kennis ben ik bij Jorien terecht gekomen. Tot op de dag van vandaag kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben over hoe Jorien mijn belangen heeft behartigd. Ze heeft ervoor gezorgd dat beide partijen met een goed gevoel uit elkaar zijn gegaan.
Jorien begint met een inleidend gesprek om te achterhalen wat er aan de hand is en wat je uiteindelijke doel is. Dit is niet eenvoudig omdat er een hoop onzekerheid bij komt kijken, er wordt hier dan ook voldoende tijd voor uitgetrokken. Aan de hand van dit gesprek wordt de strategie bepaald en starten de onderhandelingen. Tijdens de onderhandelingen is Jorien zeer vakbekwaam, er is ruimte voor emoties maar tegelijkertijd wordt de rust bewaard. Er wordt naar het doel toegewerkt zonder de tegenpartij hier een slecht gevoel over te geven. Nu kan ik mijn droom als zelfstandige realiseren, mijn dank is groot!

Ontslag met wederzijds goedvinden

Als je een nieuwe baan aanneemt ga je er met volle moed in. Als dan naar enkele maanden blijkt dat een baan voor beide partijen niet werkt kom je in een soort spagaat terecht. Ik zelf had een jaar contract en na zo’n 7 maanden waren ik en me werkgever er beide wel uit dat dit niet ging werken. Dus gaf mijn werkgever aan het contract te willen beëindigen en wilde dat ik maar met een voorstel zou komen.

Ik gaf hem aan dat dit altijd ten nadelen van hem zou zijn omdat dit financiële gevolgen zou hebben. Ik heb toen contact met Jorien gehad en die heeft contact gelegd met mijn werkgever. Die wilde hier aan meewerken en binnen een week was alles geregeld. Jorien is een nuchtere en kordate vrouw, die de juiste en eerlijke vragen stelt aan beide partijen. Zij heeft er voor gezorgd dat ik snel en op een juiste en eerlijke manier voor alle partijen afscheid kon nemen in een lastige situatie.

Zij weet als geen ander hoe je op een juiste en wettelijk gezien een goede manier een contract kan beëindigen.